7 Sebab Kenapa Kita Perlukan Supplement.

Ramai yang menganggap supplement adalah tidak penting. Iyalah dah nama pon supplement iaitu makanan tambahan. Biasanya makanan tambahan ni untuk yang mengalami masalah seperti kurang berat, kurang selera makan dan warga emas. Tapi hakikatnya orang sihat dan muda pon memerlukan supplement untuk terus kekal cergas dan sihat.

Percaya atau tak supplement merupakan keperluan dan bukan lagi suatu pilihan pada masa kini. Supplement membantu kita untuk mencegah penyakit sebelum ianya terjadi. Bagaimana?

Supplement membekalkan nutrisi kepada sel-sel tubuh badan kita. Nutrisi seperti vitamin A, vitamin B, vitamin C, protein dan sebagainya merupakan makanan kepada sel. Setiap darinya mempunyai fungsi dan peranan yang tersendiri. Tanpa makanan atau nutrisi yang cukup bagaimana sel tubuh kita hendak menjalankan fungsinya dengan baik.

Bagi golongan yang mempunyai masalah kesihatan, nutrisi dapat membantu memberikan tenaga, kecergasan, membantu memperbaiki sel-sel yang rosak dan merapatkan jurang nutrisi yang kurang di sebabkan oleh penyakit. Bermakna kalau kita sakit lagilah kita memerlukan supplement sebagai back up. Of course ubat tetap perlu di ambil seperti nasihat doctor. Tapi tidak salah untuk kita ambil supplement dengan syarat kita perlu pastikan supplement yang kita ambil itu adalah selamat untuk di amalkan.

7 Sebab Kenapa Kita Perlukan Supplement.

1) Kita sering terdedah terhadap pencemaran alam sekitar dan radikal bebas yang menjejaskan badan.

Nak cegah pencemaran memang dah jauh melangkaui dari kemampuan kita. Nak tak nak kita memang terdedah kepada pencemaran setiap hari. Secara paksa rela kita terdedah kepada radikal bebas.

Radikal bebas adalah atom atau sekumpulan atom yang tidak stabil atau tak cukup pasangan electron nya. Ianya sangat reaktif hinggakan boleh membentuk rantaiannya sendiri dan mampu merosakkan sel-sel kita yang sihat.

Untuk menghapuskan atom yang tak stabil ni dan dalam masa yang sama untuk melindungi sel-sel kita dari terjadinya sel-sel kanser kita perlukan supplement yang mengandungi antioksidan. Ini kerana antioksidan boleh melindungi tubuh kita sehingga ke peringkat sel.

2) Badan memerlukan lebih nutrient yang hanya boleh di dapati dari makanan sahaja.

Sebagai contoh seperti gambar di atas. Badan kita memerlukan 100mg enzim CoQ10 untuk sehari. Untuk kita dapatkan CoQ10 ni dari makanan kita perlu makan sebanyak 100 cawan brokoli atau 3kg daging atau 3.3kg peanut butter atau 100 sudu teh minyak canola.

Mampukah kita nak ambil sebanyak tu sehari. Tapi dengan supplement Shaklee iaitu CoQ Troll Plus hanya sebiji sehari dah mampu untuk menampung keperluan badan kita.

Contoh lain. Badan kita memerlukan 500mg vitamin C sehari. 500mg bersamaan dengan lebih kurang 7½ biji buah oren. Mampukah kita nak ambil sebanyak itu untuk dapatkan vitamin C mengikut keperluan badan kita? Silap-silap boleh terkena cirit birit. Tapi dengan supplement Shaklee hanya sebiji vitamin C dah boleh menampung keperluan badan kita.

3) Buah-buahan dan sayur-sayuran masa kini banyak terjejas dengan bahan tercemar akibat racun serangga atau bahan kimia lain.

Penggunaan racun serangga perosak memang tidak asing lagi. Bukan senang untuk memastikan tanaman benar-benar organik kerana ia akan melibatkan kos yang tinggi.

Nak tak nak untuk menjimatkan kos, untuk mengelakkan kerugian para peladang akan menggunakan racun serangga perosak untuk memastikan tanaman berada dalam keadaan yang baik. Kalau tidak, masakan pernah ada case sayuran atau buahan yang di import dari sesetengah negara pernah di tarik balik pasarannya.

Dalam diam, kesan bahan kimia dalam racun serangga tersebut masuk ke dalam tubuh kita dan mendatangkan kemudaratan di kemudian hari. Lebih menakutkan adakah buah-buahan dan sayur-sayuran tersebut benar-benar berkualiti dan mampu membekalkan nutrient seperti yang di perlukan oleh tubuh kita?

4) Kita kurang mengamalkan gaya hidup sihat seperti merokok, kurang bersenam dan bersukan.

Tuntutan kerja dan tanggungjawab menjadikan rutin kita seharian sangat sibuk sehingga kita tidak ada masa untuk bersenam atau bersukan.  Tekanan dan stress yang kerap juga boleh mengundang  bahaya kepada kesihatan. Tambahan pula bila kita adalah perokok tegar. Bayangkan setiap hari badan kita di cemari dengan racun yang terkandung di dalam rokok tersebut.

Pengambilan supplement bukanlah bermaksud kita tidak perlu mengamalkan gaya hidup yang sihat. Tetapi sekurang-kurangnya ia boleh membantu mengurangkan risiko untuk mendapat penyakit. Sebagai contoh pengambilan supplement seperti vitamin B dapat membantu mengurangkan stress kepada tubuh kita.

5) Rutin pemakanan pada hari ini kurang menghiraukan diet seimbang

Zaman sekarang semua nak cepat dan semuanya nak segera. Dalam penyediaan makanan pon sama. Semua nak segera. Sebab itulah banyak stok-stok makanan segera, makanan dalam tin, makanan frozen menjadi pilihan kita mak-mak masa kini.

Dalam tak sedar kita dah tak hiraukan diet seimbang dalam pemakanan kita sehari-hari. Lebih banyak makan di luar berbanding masak sendiri. Adakah badan kita betul-betul peroleh nutrient yang cukup. Di sinilah supplement memainkan peranannya untuk merapatkan jurang nutrisi yang kurang dari pemakanan kita. Sebagai contoh kita boleh ambil multivitamin untuk keperluan asas.

6) Gangguan penyerapan nutrient daripada makanan akibat dari pengambilan kafein, gula dan garam berlebihan.

Tak salah untuk kita ambil kafein, gula dan garam. Cuma kita perlu kurangkan sahaja. Tapi kadang kala memang sukar nak control. Bila tak control mula lah jadi berlebihan dan boleh mengganggu penyerapan nutrient dari makanan yang kita ambil.

Kalau dah terganggu macam mana badan kita nak dapat nutrient tersebut. Melalui supplement kita boleh bantu merapatkan kembali jurang nutrisi yang kurang itu.

7) Kehilangan nutrient dalam makanan setelah di masak dalam suhu yang tinggi dan terbiar terlalu lama terutama di kedai makan.

Macam dalam iklan susu formula kat tv. Nutrient akan lenyap apabila terkena suhu yang tinggi. Sama lah konsep apabila kita memasak. Bila terlebih masak, nutrient dari sayur yang di masak akan rosak.

Bila makan, kita hanya dapat kenyang sahaja. Nutrient yang di terima oleh badan kurang atau mungkin dah tak ada pon. Sebab itulah kita perlukan supplement untuk topup kembali nutrient yang kurang itu. Supaya badan tetap mendapat nutrient secukupnya mengikut keperluan diet kita seharian.

Bagaimana Daily Essential Set Shaklee Membantu Meningkatkan Tahap Kesihatan Kita?

Vitalea – Mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral penting untuk menyokong keperluan khusus untuk lelaki dan wanita. Membekalkan nutrient asas yang di perlukan oleh tubuh setiap hari.

B-Complex – Membekalkan kesemua jenis 8 vitamin B yang seimbang untuk menguatkan tubuh dan melengkapkan jurang nutrisi vitamin B. Vitamin B memainkan peranan penting untuk fungsi tubuh kerana ia membantu menukarkan makanan kepada tenaga untuk pertumbuhan sel-sel yang sihat.

Vitamin C – berfungsi sebagai antioksida yang baik yang boleh membantu menguatkan system imuniti tubuh. Menggalakkan kesihatan gigi, gusi, tulang yang sihat.

ESP – Merupakan sumber protein dari soya yang BUKAN GMO (tidak di ubah secara genetic) yang membekalkan 9 asid amino penting. Tinggi dengan kalsium yang membantu perkembangan tulang dan gigi yang kuat. Meningkatkan tenaga-stamina agar bertahan lebih lama untuk menjalani rutin harian. Juga membantu menurunkan paras kolesterol. Protein juga sangat penting untuk pertumbuhan sel-sel yang sihat.

Omega Guard – minyak ikan tulen berkepekatan tinggi yang di perlukan untuk badan yang sihat dan kuat. Membekalkan asid lemak penting iaitu omega-3, EPA dan DHA yang menggalakkan kesihatan otak dan jantung.

Testimonial Dari Pengguna Shaklee Lebih 19 Tahun

Jika anda sayangkan diri dan keluarga anda dan ingin terus kekal cergas dan sihat sehingga hari tua, bertindaklah dari sekarang. Dalam keluarga Shaklee kami ramai yang telah buktikan. Mereka masih kekal cergas walaupon di usia emas. Hubungi saya segera untuk dapatkan vitamin kesayangan anda.

Call/SMS/WhatsApp: +6012-935 1082

Shaklee ID: 960126

FB:Sulhana Shuhaimi

IG: Sulhana_sue

Disclaimer:

*Kesemua product ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge